این مطلب ۷ بار خوانده شده

فضای مجازی بازی‌های رایانه‌ای و امکان انتخاب گزینه‌های اخلاقی

نسخه مناسب چاپ

منیرنت: بازی‌های رایانه‌ای به دلیل بهره‌مندی از قابلیت‌های تعاملی و ظرفیت‌هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل بازی، به رسانه‌ای تأثیرگذار برای فرهنگ‌سازی و ارتقای نگرش کاربران بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده‌اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه‌ای فراهم می‌کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم‌گیری‌های خود، آزادانه و از میان گزینه‌های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه‌های دینی و فرهنگ جامعه کاربر را برگزیند. این مقاله تلاش می‌کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه‌ای بررسی کند؛ ازاین‌رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه‌ای و تبیین داده‌ها به صورت توصیفی ـ تحلیلی، این فرض را مطرح می‌کند که بازی‌های رایانه‌ای، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب‌هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت‌های متفاوت تصمیم‌گیری کنند.

 

نویسندگان:

علی رازی‌زاده - سید رضی موسوی گیلانی - بهروز مینایی

فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه اخلاق - سال هشتم شماره ۲۹ پائیز ۱۳۹۴.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۲%
سایت قبلی بهتر بود
۴۵%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۸%
نظری ندارم
۵%
تمام آرا: ۱۳۰